De foodtrends van 2015

Elk nieuw jaar brengt haar rages en trends met zich mee. Wat kunnen we in 2015 verwachten als het gaat om voeding? Welke keuzes gaan we maken en hoe gaat de maatschappij eruit zien? Je leest er alles over in dit blog.


1. Pure voeding

Het tijdperk van pakjes en zakjes komt aan z’n eind. We kiezen bewuster onze voeding en vinden het belangrijk dat het vers en authentiek is. Lokale voeding krijgt daarom steeds vaker de voorkeur boven het aanschaffen van eten uit de supermarkt.


2. Nieuwe leefstijl

Mensen weten meer over voeding door zelf op onderzoek uit te gaan en foodblogs te volgen. Als gevolg daarvan wordt in de keuken meer geëxperimenteerd met het combineren van gezonde ingrediënten. Gezond eten is daarom niet langer een trend, maar een manier van leven geworden.


3. “High” door voeding

In 2015 hechten we waarde aan een goede spijsvertering en licht eten. Termen als ‘glykemische index’ en ‘snelle versus langzame koolhydraten’ zullen daarom regelmatig in artikelen, blogs en de media passeren. Door licht te eten voorkomen we de bekende ‘after dinner dips’ en maken we kennis met het nieuwe gevoel van high zijn.


4. Fermenteren en roken

De vraag naar gerookt voedsel neemt toe. Niet langer wordt alleen vlees gerookt, maar ook groenten en fruit. Tevens zien we dat steeds meer mensen hun eigen voeding gaan fermenteren in potjes.


5. Vrij van…

Zuivelvrij, glutenvrij en suikervrij. Er is een toename zichtbaar in het aantal blogs, bak –en kookboeken met “vrij van” – recepten. Geraffineerde suikers worden vervangen door natuurlijke suikers uit bijvoorbeeld fruit en een glutenvrij dieet is niet langer alleen iets voor mensen met coeliakie.


6. Duurzame liefde

Met de voeding die we produceren kunnen we de hele wereldbevolking voeden. Toch worden dagelijks grote hoeveelheden eten weggegooid. De aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling groeit en als gevolg daarvan zullen er in toenemende mate nieuwe concepten gaan ontstaan zoals de Kromkommer en het restaurant In Stock. Duurzaamheid is het ‘nieuwe lekker’.


7. Voedselcampagnes

Organisaties zetten zich in om grote veranderingen te bewerkstellingen op het gebied van voeding. Zo wil het Voedingscentrum dat ongezonde producten bij de kassa vervangen gaan worden door gezonde producten en eist Foodwatch meer transparantie over voedsel.


8. Anders boodschappen doen

Dat de trend van online boodschappen doen nog verder zal groeien is geen verrassing. Wat daardoor wel verandert is het concept van de supermarkt. Om mensen naar de winkel te lokken, moet boodschappen doen een nieuwe dimensie krijgen. Het moet een beleving worden. Daarom zullen op de winkelvloer complete keukens met chef-koks te vinden zijn en wordt de supermarkt een sociale ontmoetingsplek. Ook gaan we steeds meer verpakkingsloze supermarkten zien zoals Bag & Buy.


9. Foodapps

De klant navigeert via zijn mobiel door de wereld van voeding en duurzaamheid. Apps zoals Boodschapp, Buitenmarkt, QuestionMark en Buycott helpen de klant bij het maken van bewuste keuzes met één druk op de knop.


Bronverwijzing

https://www.outofhome-shops.nl/nieuws/algemeen/food-trends-2015-gerookt-en-gefermenteerd

https://www.firestarters.nl/nl/detail/general_article/duurzaam-eten

https://www.jamiemagazine.nl/9x-foodtrends-van-2015.html

https://www.want.nl/bag-buy-nederlands-eerste-verpakkingsloze-supermarkt/

https://www.retailnews.nl/nieuws/t5SigGl-EeS1miIAClQRyw-0/nederlandse-consument-ergert-zich-aan-opdringkassa.html

https://www.foodwatch.org/nl/

https://iamafoodie.nl/

https://voedzo.nl/

https://www.inlovewithhealth.nl/

 

 

 

Lees meer